Bedrijfsstrategie

Een doeltreffende concurrentieanalyse maken? Zo gaat u te werk

By August 7, 2019 October 31st, 2019 No Comments

Heel wat kmo’s onderschatten het aantal concurrenten dat op de loer ligt. Bovendien bekijkt men dit fenomeen onvoldoende ruim en “out-of-the-box”. Concurrentie duikt niet enkel lokaal op, maar wordt meer en meer een wereldwijd en complex fenomeen. Bescherm uw business via een doorgedreven concurrentieanalyse. Maar hoe begint u hier concreet aan?

Van concurrentieanalyse naar strategisch inzicht

De concurrentieanalyse is binnen een kmo een cruciaal onderdeel van het businessplan. Een performant ondernemingsbeleid valt of staat met een heldere kijk op de sterktes en zwaktes van uw concurrenten. Op die manier versterkt u uw strategisch inzicht om een rendabel beleid te voeren.

Een goede voorbereiding is het halve werk

Maar een concurrentieanalyse maken is ook zeer tijdrovend. Een goede voorbereiding is alvast het halve werk. U bent op de goede weg als u weet welke gegevens u moet verzamelen en waar u deze kunt vinden.

Maak onderscheid tussen directe en indirecte concurrenten

Elke analyse start met een onderscheid tussen directe en indirecte concurrentie. Directe concurrenten leveren min of meer dezelfde producten of diensten, terwijl indirecte concurrenten een alternatief voor een productcategorie aanbieden. Als uw bedrijf veel concurrentie heeft, dan past u best de 80/20-regel toe: u analyseert een staal van 20% van uw grootste concurrenten.

Financieel versus strategisch inzicht

Een analyse van uw tegenstrevers levert u nuttige informatie op: enerzijds ontdekt u heel wat cijfermateriaal (= financieel inzicht), anderzijds steekt u ook wat op over het concurrentiebeleid (= strategisch inzicht). Beide pijlers zijn goud waard!

Zelf een concurrentieonderzoek doen of uitbesteden?

Een marktonderzoek uitbesteden kost handenvol geld, maar vraagt uiteraard extra inspanningen van uw werknemers. Zelf een analyse uitvoeren is dan weer een pak goedkoper, ook omwille van de open beschikbaarheid van veel bedrijfsgegevens. Aan u de keuze …

Reken op uw salesteam als bron van informatie

Als u zelf de handen uit de mouwen wilt steken, dan hebt u de keuze uit een brede waaier van informatiebronnen: verkoopbrochures, jaarverslagen, balansen, advertenties en last but not least uw eigen salesteam. Uw salesmedewerkers verzamelen tijdens hun job immers een schat aan informatie via cont(r)acten met klanten. Aan de slag!

Wil u graag meer info? Vraag onze experts om raad!

Leave a Reply